گوشت منبع پروتئین و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است با این حال ترکیباتی دارد که برای سلامتی انسان مضرند. این در حالی است که غذاهای گیاهی می‌‌توانند تمام پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت را تامین کنند بی‌آنکه مواد مضر موجود در گوشت را وارد بدن کنند.

 ‌ 

گوشت عامل چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی

چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی از مهم‌ترین علل مرگ و میر در سرتاسر دنیا هستند. گوشت و سایر غذاهای حیوانی منبع اسیدهای چرب اشباع شده هستند. بر اساس اعلان سازمان سلامتی جهانی و موسسات تحقیقاتی، مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده احتمال ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد در حالی که فیبر غذایی (پلی ساکاریدهای بی‌آهار) احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. سبزیجات، غلات و میوه‌جات سرشار از فیبر غذایی هستند. در میان گوشت‌ها، گوشت قرمز بالاترین میزان چربی‌های اشباع شده را دارد و به همین دلیل در تغذیۀ امروز تبدیل به یک تابو شده است.
 
  

گوشت، سخت‌هضم و عامل بیماری‌های روده

هضم گوشت (مهم نیست چه نوع گوشتی باشد) در بدن سخت‌تر از غذاهای گیاهی است. ۲ تا ۲٫۵ ساعت طول می‌ کشد تا سبزیجات و غلات  به روده برسند، این مدت برای گوشت حداقل ۴ ساعت است. در نتیجه، قبل از اینکه گوشت به روده برسد در بدن فاسد شده و مواد سمی و آمین‌هایی تولید می‌ کند که:

۱- در جگر و کلیه‌ها و رودۀ بزرگ انباشته می‌ شوند.

۲- باکتری‌های مفید بدن را نابود می‌ کنند (بخصوص باکتری‌هایی که مسئول تولید ویتامین‌های B complex هستند).

۳- باعث فساد در قسمتی از رودۀ کوچک می‌ شوند که مسئول وارد کردن مواد متابولیزه شدۀ غذا به جریان خون است.

علاوه بر این، طول رودۀ انسان خیلی بلندتر از رودۀ حیوانات گوشت‌خوار است و به همین دلیل گوشت فاسد شده به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا از رودۀ انسان عبور کند. این امر خطر ابتلا به بیماری‌ها، زخم‌ها و سرطان روده را به شدت افزایش می‌‌دهد.

گوشت، عامل ایجاد کیست‌ها، تومورها، سخت شدن شرایین و سکته

اسیدهای چرب اشباع شده گوشت و سایر غذاهای حیوانی در اطراف اندام‌های حیاتی و رگ‌های خونی جمع شده و می‌توانند باعث پیدایش کیست‌ها، تومورها و سخت شدن شرایین شوند. سخت شدن شرایین در ناحیۀ قلب و مغز، می‌تواند باعث سکتۀ قلبی و مغزی شود.

 

قدرت تجزیه و تحلیل کمتر

بدن برای هضم انواع گوشت و تخم‌مرغ به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد، در نتیجه بعد از خوردن گوشت و تخم‌مرغ سرعت تنفس بالا می‌رود و قدرت تجزیه و تحلیل در شخص کم می‌شود. 

 

گوشت، عامل سرطان‌زا

علاوه بر سرطان روده، مصرف زیاد گوشت، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کلیه را نیز افزایش دهد. از طرف دیگر، تغذیۀ گیاهی متنوع می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان دهان، معده، لوزالمعده، روده، تخمدان و مثانه را کاهش دهد.

 

آنتی‌بیوتیک‌ها، سموم و آلاینده‌ها، عامل انواع بیماری‌ها

گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی ردّ همهٔ موادی را دارند که به حیوان خورانده یا تزریق شده است یا از طریق عوامل محیطی وارد بدن حیوان شده‌اند. این شامل تمام سموم و مواد شیمیایی است که حیوان از طریق غذا خورده است. همچنین، از آنجا که شرایط نگهداری حیوانات در دامداری‌های صنعتی بسیار بد است و حیوانات در معرض شدید بیماری‌های عفونی قرار دارند، به طور پیشگیرانه و به صورت مرتب، به این حیوانات آنتی‌بیوتیک می‌خورانند. این آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق خوردن محصولات حیوانی وارد بدن مصرف کنندگان می‌شوند، باکتری‌های مفید بدن را نابود می‌کنند، مقاومت شخص در برابر بیماری‌ها را کاهش می‌دهند و تاثیرپذیری در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می‌دهند.