نه و هزاران بار نه به تکثیر حیوانات خانگی!

no breeding

 


آیا فکر می‌کنید سگ یا گربه‌تان خیلی دوست داشتنی و بامزه است و به همین دلیل باید تکثیرش کرد؟
آیا فکر می‌کنید چون سگ یا گربهٔ خانگیتان به اصطلاح «نژاددار» است، بچه‌هایش حتماً به خانه‌های خوب می‌روند و زندگی خوبی خواهند داشت؟
آیا فکر می‌کنید از همین حالا مشخص است توله‌های سگتان پیش چه کسی می‌رود؟ یکی پیش دخترخاله ملیحه که گفته است حتماً یکی از توله‌ها را می‌خواهد، یکی پیش آقا محمود که عاشق سگ شماست، یکی پیش همکار سابقتان، یکی پیش آقا عباس، یکی پیش منیره خانم که در همسایگی زندگی می‌کند و اگر تعداد بچه‌ها بیشتر بود، برای بقیه هم بالاخره یکی پیدا می‌شود؟
آیا فکر می‌کنید چون گربه‌تان پرشین یا خیلی بامزه است حیواندوستان برای بردن بچه‌هایش صف خواهند کشید مثل همین خانوادهٔ آقای رسولی که گفتند یکی از بچه‌هایش را می‌خواهند؟
و حالا:
آیا می‌دانید چند تا سگ و گربهٔ دوست داشتنی، بامزه، زیبا و خارق‌العاده هر سال در سوله‌های مرگ و پناهگاه‌ها در سراسر دنیا به مرگ آسان کشته می‌شوند یا در خیابان‌ها از گرسنگی و بیماری و سرما و تصادفات به بدترین مرگ‌ها می‌میرند؟
آیا پست‌های حمایتی را دنبال می‌کنید تا بدانید مخصوصاً در ایران چه تعداد سگ و گربهٔ به اصطلاح نژاددار مرتب از این دست به آن دست واگذار می‌شوند و هرگز آرامش پیدا نمی‌کنند یا شکنجه می‌شوند یا در شرایط بسیار نامناسب نگهداری می‌شوند یا برای توله‌کشی در قفس‌های کوچک زندانی و سال‌ها مورد بهره‌کشی قرار می‌گیرند تا در نهایت زجرکش شوند؟
آیا می‌دانید دخترخاله‌تان، ملیحه خانم، سال آینده بعد از بچه‌دار شدن می‌گوید دیگر نمی تواند سگ را نگه دارد؟
آیا می‌دانید مینا خانم تا حالا سگ نداشته است و هنوز فرق تولهٔ سگ و عروسک را نمی‌داند و بعد از آنکه متوجه بشود بچه‌سگ‌ها همیشه بچه باقی نمی‌مانند یا دستگاه گوارشی دارند یا مانند بچه‌های انسان‌ها دندان‌هایشان می‌خارد و ممکن است کفش و دمپایی‌اش را بجوند یا تارهای صوتی دارند که گاهی بی‌موقع به صدا در می‌آیند، علاقه‌اش را به نگهداری سگ‌ از دست می‌دهد و سگ بیچاره بیخانمان می‌شود؟
آیا می‌دانید آقا محمود در یک آپارتمان زندگی می‌کند که همسایه‌ها تحمل سگ در خانهٔ همسایه‌ها را ندارند (!) و با اولین نشانه از وجود یک سگ در خانهٔ آقا محمود، به او چند روز فرصت می‌دهند که سگ را از آنجا ببرد؟
آیا می‌دانید همسر همکار سابقتان از حیوانات متنفر است و حداکثر تا یک هفته بچهٔ بیچاره را بیرون می‌اندازد (و ممکن است این سرنوشت حتی نصیب خود همکارتان هم بشود)؟
آیا می‌دانید آقا عباس تا حالا چند تا سگ داشته است که هیچ کدام بیشتر از یک سال پیش او زنده نمانده‌اند؟ آیا می‌دانید همین سه سال پیش یک سگ دیگر را قبول کرده بود و به جای آنکه او را در خانه نگهداری کند به باغ برده بود و در سرما و گرما رها کرده بود و وقتی سرش شلوغ می‌شد تا ۳ روز یادش می‌رفت به سگ سر بزند تا اینکه یک بار با جنازهٔ سگ مواجه شد؟ 
آیا می‌دانید والدین منیره خانم معتقدند سگ نجس است و اگر قرار باشد منیره خانم میان رفت و آمد با والدین خود و نگهداری یک سگ یکی را انتخاب کند حتماً رفت و آمد با والدین خود را انتخاب خواهد کرد؟
آیا می‌دانید خانوادهٔ آقای رسولی ۸ ساعت در روز همگی بیرون از منزل‌اند و گربهٔ بیچاره بعد از چند ماه دچار افسردگی و ناراحتی‌های شدید روحی می‌شود؟
آیا می‌دانید یک سگ برای آنکه از لحاظ جسمی و روحی سالم باشد باید سه بار در روز به گردش در فضای آزاد برده شود و امکان بازی و ارتباط با سگ‌های دیگر را داشته باشد؟ و حتماً می‌دانید که در ایران بیرون بردن سگ‌ها ممنوع است؟ و می‌دانید مفهوم این آن است که یک سگ حتی در کنار بهترین و مسئول‌ترین سرپرست، یک سگ کم و بیش افسرده است که از داشتن یک زندگی متعادل و نرمال سگی محروم است؟ 
آیا می‌دانید با تولید سگ و گربهٔ بیشتر به مشکل حیوانات بیخانمان دامن می‌زنید و باعث رنج و آوارگی و دربدری حیوانات بیشتری می‌شوید؟
به جای خریدن حیوانات، سرپرستی حیوانات بیخانمان را قبول کنیم و به جای تکثیر حیوانات خانگی، با عقیم‌سازی آنها از به وجود آمدن درد و رنج بیشتر جلوگیری کنیم. قسمتی از راه حل باشیم نه مشکل!